27/02/17

Μ. Τεσσαρακοστή: Η Λειτουργία των Προηγιασμένων Τίμιων Δώρων



Κατά τη διάρκεια της νηστείας της Σαρακοστής του Πάσχα δεν τελείται καθημερινά η Θεία Λειτουργία, όπως κατά τη νηστεία της Σαρακοστής των Χριστουγέννων, αλλά τελείται η Προηγιασμένη Θ. Λειτουργία, κάθε Τετάρτη και Παρασκευή. Η Λειτουργία αυτή έχει πένθιμο χαρακτήρα, λόγω των ημερών που ακολουθούν.. Κατά τη Λειτουργία αυτή δεν τελείται Θυσία, δε γίνεται, δηλαδή, μεταβολή του άρτου και του οίνου σε Σώμα και Αίμα Χριστού.

Τα Τίμια Δώρα, ο Άρτος και ο Οίνος έχουν προαγιασθεί (γι' αυτό και λέγεται Λειτουργία των Προηγιασμένων Δώρων) κατά την προηγηθείσα θεία Λειτουργία της Κυριακής, είναι πλέον Σώμα και Αίμα Χριστού, και απλώς προσφέρονται προς μετάληψη στους πιστούς.

Ποια είναι η διαδικασία που ακολουθείται; Ο ιερέας, κατά τη Θ. Λειτουργία της Κυριακής, κόβει από το πρόσφορο τον λεγόμενο « Αμνόν », δηλαδή το τετράγωνο εκείνο τεμάχιο της σφραγίδας που γράφει ΙΣ-ΧΣ ΝΙ-ΚΑ, και το τοποθετεί επάνω στο ιερό Δισκάριο. Όταν όμως βρισκόμαστε στη Μ. Σαρακοστή, ο Ιερέας, κατά τη Θ. Λειτουργία της Κυριακής, που προηγήθηκε, δεν θα κόψει ένα μόνο τεμάχιο από τη σφραγίδας του πρόσφορου, αλλά περισσότερα ( συνήθως τρία ), ανάλογα προς τον αριθμό των Λειτουργιών των Προηγιασμένων που θα τελέσει κατά την εβδομάδα.

Τα τεμάχια αυτά ( που δεν κόβονται όλα από ένα πρόσφορο, αλλά ένα από κάθε πρόσφορο ) θα τα ευλογήσει, κατά την ώρα που πρέπει και αυτά θα μεταβληθούν σε Σώμα Χριστού. Από αυτά, το ένα θα χρησιμοποιηθεί για τη θεία Μετάληψη της ημέρας εκείνης ( Κυριακής ), τα άλλα ( συνήθως δύο ) θα εμβαπτισθούν στο ιερό Ποτήριο, όπου υπάρχει το άγιο Αίμα του Κυρίου, και θα φυλαχτούν σε ειδικό κιβωτίδιο, το ιερό Αρτοφόριο, για τις Λειτουργίες των Προηγιασμένων Δώρων που θα γίνουν εντός της εβδομάδας. Σ΄ αυτές τις Λειτουργίες ο Ιερέας θα προσφέρει στους πιστούς, προς μετάληψη τα Προηγιασμένα αυτά Δώρα.

ΚΑΛΗ ΣΑΡΑΚΟΣΤΗ – ΚΑΛΟ ΣΤΑΔΙΟ..


14/02/17

Πρόσωπο ή Προσωπείο;



Πριν από μερικά χρόνια είχα μια συζήτηση με μια μαθήτρια μου, η οποία προσπαθούσε να με πείσει να φορέσω μια αποκριάτικη στολή και να ξεφαντώσω μαζί με την παρέα της. Δεν ήθελα..εκείνη επέμενε.. «Μα θα ξεσκάσουμε, θα ξεφαντώσουμε..» μου έλεγε, «θα χορέψουμε, θα απελευθερωθούμε» ..

Εκεί την διέκοψα και τη ρώτησα, τι εννοεί ακριβώς, λέγοντας «θα απελευθερωθούμε» και από τι.. Και μου απάντησε: «Εγώ τις Απόκριες, βγάζω τον αληθινό μου εαυτό. Επειδή φοράω τη μάσκα, κάνω ακριβώς, αυτό που θέλω».

Μεγάλη αλήθεια, ειπωμένη από μια 17χρονη. Η μάσκα..και τι είναι η μάσκα; Καλύπτουμε το πρόσωπό μας, τις εκφράσεις μας, τα μάτια μας, αυτά που λένε αλήθειες που καίνε και περιμένουμε τι; Περιμένουμε από τους γύρω μας να ανταποκριθούν θετικά σε τι; Στα συναισθήματά μας; Στα λόγια μας;

Δηλαδή τον υπόλοιπο χρόνο στη ζωή μας, δεν κινούμαστε και δεν μιλάμε ελεύθερα, αλλά περιμένουμε τις Απόκριες, κρυμμένοι πίσω από μια μάσκα, ενίοτε τρομακτική, για να εξωτερικεύσουμε την αλήθεια μας, είτε αυτή είναι συναίσθημα, άγγιγμα, λόγος, ματιά..

Τελικά τον υπόλοιπο χρόνο με τι «κυκλοφορούμε» ; Με πρόσωπο ή προσωπείο; Πότε λέμε, πότε νιώθουμε, πότε ακούμε την αλήθεια, με το πρόσωπο ή με το προσωπείο; Και γιατί φοβόμαστε όλο τον καιρό να εξωτερικεύσουμε αυτά που κουβαλάμε και περιμένουμε τις Απόκριες, για να τα «βγάλουμε» από μέσα μας ;


Τελικά η ψεύτικη αποκριάτικη μάσκα κρύβει μιαν αλήθεια. Ότι δεν είμαστε αληθινοί, δεν αγαπάμε, δεν αγγίζουμε, δεν μιλάμε, δεν ακούμε αληθινά..

05/02/17

Πώς μπορούμε να προφυλαχτούμε από την Μαγεία ;


Μπορούμε να προστατευτούμε από την μαγεία και γενικότερα από κάθε τι σατανικό με τους ακόλουθους τρόπους :

α) Να αποφεύγουμε κάθε είδους μαγικά με κάθε τρόπο. Σε κάθε περίπτωση, ο άμεσα εμπλεκόμενος με τη μαγεία, μόνο ζημιωμένος βγαίνει. Αρχικά σε οικονομικό επίπεδο, διότι απαιτούνται από τους μάγους, ακόμη και ολόκληρες περιουσίες, προκειμένου να επιτύχουν τον στόχο τους. Έπειτα σωματικά, διότι η κατάσταση αυτή ταράζει τον άνθρωπο και μπορεί να τον οδηγήσει ακόμη και στον νευρικό κλονισμό. Τέλος πνευματικά, που είναι και το κυριότερο. Όποιος εμπλέκεται με τη μαγεία, ουσιαστικά αρνείται τον Θεό, οπότε κινδυνεύει να χάσει την ψυχή του.

β) Άμεση καταφυγή στους κόλπους της Εκκλησίας, μόνον εκεί είναι κανείς ασφαλισμένος. Ο ίδιος ο Χριστός, το βεβαιώνει: « Τα πρόβατα τα εμά της φωνής μου ακούει, καγω γιγνώσκω αυτά, και ακολουθούσι μοι, καγώ ζωήν αιώνιον δίδωμι αυτοίς και ου μην απόλωνται εις τον αιώνα, και ουχ αρπάσει τις αυτά εκ της χειρός μου » ( Ιω. 10, 27-28 ).

γ) Τέλος το πιο σημαντικό: Γράφει ο άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης: « Για να φυλάγεστε από τα μαγικά και την ενέργεια των δαιμόνων, να έχετε όλοι - μικροί και μεγάλοι, άνδρες και γυναίκες - κρεμασμένο στον λαιμό σας τον Τίμιο Σταυρό. Τρέμουν οι δαίμονες τον τύπο του Σταυρού και φεύγουν μακριά, όταν τον βλέπουν. Άλλωστε όπως ομολόγησαν οι ίδιοι στον άγιο Ιωάννη τον Βοστρινό, που είχε εξουσία κατά των ακάθαρτων πνευμάτων, τρία ( 3 ) πράγματα φοβούνται περισσότερο: τον Σταυρό, το άγιο Βάπτισμα και τη Θεία Κοινωνία. Να έχετε επίσης στο σπίτι σας, αλλά και μαζί σας το άγιο Ευαγγέλιο. Και φυσικά να το μελετάτε. Σ’ όποιο σπίτι υπάρχει Eυαγγέλιο, δεν μπαίνει ο διάβολος ».

Σ’ αυτό το σημείο να τονίσουμε ότι το σημείο του Σταυρού, τα Μυστήρια αλλά και τα υπόλοιπα αγιαστικά μέσα της Εκκλησίας δεν ενεργούν με μαγικό τρόπο αλλά χρειάζονται τη βαθιά πίστη μας  και τον πνευματικό αγώνα μας. 

Πηγή: Ιερά Μητρόπολη Αργολίδος