Ο Ιερός Χρυσόστομος ξέρει πολύ καλά τι σημαίνει για τις ανθρώπινες σχέσεις ο
τρόπος που μιλάμε ο ένας στον άλλον. Όλες οι ανθρώπινες σχέσεις περνούν μέσα
από τη γλώσσα και τον τρόπο που εκφραζόμαστε. Έτσι η γλώσσα μπορεί να γίνει
«βασιλικό άτι» να πετάς, ή «διαβολικό όχημα» που σε οδηγεί στην καταστροφή.
Κύρια ευθύνη του καθενός μας είναι να χαλιναγωγήσουμε τη γλώσσα μας, να μετράμε
και να ελέγχουμε καλά τα λόγια μας.
Ο Χρυσόστομος για να μας κάνει να καταλάβουμε πόσο σημαντικό είναι να «δαμάζουμε» ό, τι σκεφτόμαστε να πούμε, περιγράφει μια πολύ παραστατική εικόνα, στην οποία ο πάνσοφος Θεός έθεσε δύο «φράγματα» στην γλώσσα πριν εκστομίσει κάτι: τα δόντια και τα χείλη.. Μας παροτρύνει έτσι να φιλτράρουμε δύο φορές ό, τι έχουμε σκοπό να πούμε, επειδή η κουβέντα όταν φύγει απ’ τη γλώσσα δεν γυρνάει πίσω..
Στην αντίθετη περίπτωση ο Χρυσόστομος τονίζει την πολύ μεγάλη ζημιά που μπορούν να προκαλέσουν τα άκριτα λόγια, οι λεκτικές απρέπειες και επιθέσεις, οι κακολογίες, οι δυσφημίσεις κτλ. Άρα λοιπόν οι άνθρωποι και ειδικότερα οι νέοι οφείλουν να διακατέχονται από ένα γλωσσικό ήθος, το οποίο φυσικά οφείλουν να εμφυσήσουν οι γονείς: Όχι στις διαβολές, όχι στις ύβρεις, όχι στα κουτσομπολιά, όχι στις βωμολοχίες αλλά γλωσσική ευπρέπεια, σεμνότητα, διακριτικότητα..
Αυτομάτως ο άνθρωπος, έχοντας καταφέρει να ελέγξει τη γλώσσα του βρίσκεται σε ένα εξαιρετικό επίπεδο εγκράτειας και αυτοσυγκράτησης και μπορεί συνάμα να ελέγξει τη σκέψη του, τους λογισμούς του, γεγονός υψίστης πνευματικής σημασίας αν αναλογιστούμε τα λόγια του Γέροντα Παΐσιου: «Η μεγαλύτερη ασθένεια του ανθρώπου είναι ο χαλασμένος λογισμός του».
Το επόμενο στάδιο, σύμφωνα με τον Ιερό Χρυσόστομο είναι η σιωπή. Είναι και αυτή τρόπος επικοινωνίας και μάλιστα ιδιαίτερα δηλωτικός και έντονος.. «Καιρός του σιγήσαι και καιρός του λαλήσαι» - «τότε γαρ δει φθέγγεσθαι μόνον, όταν της σιγής τα λεγόμενα χρησιμώτερα η» .
Ο Χρυσόστομος για να μας κάνει να καταλάβουμε πόσο σημαντικό είναι να «δαμάζουμε» ό, τι σκεφτόμαστε να πούμε, περιγράφει μια πολύ παραστατική εικόνα, στην οποία ο πάνσοφος Θεός έθεσε δύο «φράγματα» στην γλώσσα πριν εκστομίσει κάτι: τα δόντια και τα χείλη.. Μας παροτρύνει έτσι να φιλτράρουμε δύο φορές ό, τι έχουμε σκοπό να πούμε, επειδή η κουβέντα όταν φύγει απ’ τη γλώσσα δεν γυρνάει πίσω..
Στην αντίθετη περίπτωση ο Χρυσόστομος τονίζει την πολύ μεγάλη ζημιά που μπορούν να προκαλέσουν τα άκριτα λόγια, οι λεκτικές απρέπειες και επιθέσεις, οι κακολογίες, οι δυσφημίσεις κτλ. Άρα λοιπόν οι άνθρωποι και ειδικότερα οι νέοι οφείλουν να διακατέχονται από ένα γλωσσικό ήθος, το οποίο φυσικά οφείλουν να εμφυσήσουν οι γονείς: Όχι στις διαβολές, όχι στις ύβρεις, όχι στα κουτσομπολιά, όχι στις βωμολοχίες αλλά γλωσσική ευπρέπεια, σεμνότητα, διακριτικότητα..
Αυτομάτως ο άνθρωπος, έχοντας καταφέρει να ελέγξει τη γλώσσα του βρίσκεται σε ένα εξαιρετικό επίπεδο εγκράτειας και αυτοσυγκράτησης και μπορεί συνάμα να ελέγξει τη σκέψη του, τους λογισμούς του, γεγονός υψίστης πνευματικής σημασίας αν αναλογιστούμε τα λόγια του Γέροντα Παΐσιου: «Η μεγαλύτερη ασθένεια του ανθρώπου είναι ο χαλασμένος λογισμός του».
Το επόμενο στάδιο, σύμφωνα με τον Ιερό Χρυσόστομο είναι η σιωπή. Είναι και αυτή τρόπος επικοινωνίας και μάλιστα ιδιαίτερα δηλωτικός και έντονος.. «Καιρός του σιγήσαι και καιρός του λαλήσαι» - «τότε γαρ δει φθέγγεσθαι μόνον, όταν της σιγής τα λεγόμενα χρησιμώτερα η» .